
Niezależnie od tego, czy korzystasz z tej aplikacji od kilku miesięcy, czy od kilku lat, przeprowadzenie audytu Instagrama dla Twojej marki lub firmy nigdy nie jest złym pomysłem.
Ale jaki jest najlepszy sposób na wykonanie audytu na Instagramie?
W tym wpisie dzielę się kilkoma ważnymi punktami, które naprawdę warto sprawdzić, aby Twój profil był wstępnie przygotowany pod kątem marketingowego wykorzystania Instagrama.
Nazwa użytkownika i konta
1. Czy Twoja nazwa użytkownika jest czytelna i prosta? Warto nie tworzyć zlepek typu „biznesdlaopornych” lecz rozdzielić słowa, aby były bardziej czytelne. Można to zrobić za pomocą tzw. podłogi (czyli znaku podkreślenia) czy kropki. Wtedy nazwa z poprzedniego przykładu będzie wyglądała np. tak: „biznes_dla_oprnych”. Nazwa użytkownika powinna nawiązywać do tego, czym się zajmujesz.
2. Sprawdź czy nazwa użytkownika nie ma końcówek typu .pl, .com, .insta. Jest to banowane przez Instagram i nigdy nie wiesz kiedy algorytm to zauważy i pozbędziesz się swojego żmudnie budowanego konta. – a tego przecież nie chcemy.
3. Zobacz czy nazwa konta nie pokrywa się z nazwą użytkownika. Nie ma sensu powielać dwa razy tego samego. Nazwę konta również można wpisać w wyszukiwarce Instagrama, więc warto tam umieścić to, po czym chcesz aby znajdowali Cię inni użytkownicy. Dla przykładu jeśli zajmujesz się coachingiem i taki jest content Twojego konta, to warto to zawrzeć w nazwie np. M. Nowak Coaching
Zdjęcie profilowe
1. Zobacz czy zdjęcie jest na jednolitym tle. Oczywiście oprócz tego powinno być jasne, wyraźne i dobrej jakości. Powinno przedstawiać Twoją sylwetkę w przybliżeniu.
2. Zastanów się jak możesz sprawić, aby Twoje zdjęcie profilowe nawiązywało do tego co robisz. Dla przykładu jeśli Twój contentem na Instagramie są rowery, to może warto wyczarować na profilowym ciekawe zdjęcie robione przez szprychy koła od roweru?
BIO
- Czy opis w BIO jasno informuje czym się zajmujesz i w czym możesz pomóc Twojemu odbiorcy?
- Czy zostały w nim zawarte czasowniki, czyli „pomogę Ci w”, „pokażę Ci jak”, „ze mną zbudujesz”?
- Czy nie masz hasztagów w BIO? Nie powinno ich tam być. Umieszczając hasztagi w BIO dajesz odwiedzającemu furtkę do szybkiego opuszczenia Twojego profilu przez te hasztagi, a przecież zależy Ci na tym, aby go na swoim profilu zatrzymać.
- Czy w BIO masz opcje kontaktu z Tobą?
- Czy nie obserwujesz powyżej 1500 kont, co dla algorytmu Instagrama jest odbierane jako massfollowers? Górna granica to ok. 500 kont, które obserwujesz.
Relacje:
- Czy masz w wyróżnionych relacjach: o mnie/o firmie, oferta, opinie?
- Czy wyróżnione relacje mają atrakcyjne okładki?
Spójność profilu:
- Czy masz ustalone 2-3 czcionki, których używasz na grafikach?
- Czy masz wybrane 2-3 kolory, które dominują na Twoim profilu (kolory marki)?
Inne:
- Czy publikujesz regularnie, czyli 2-3 razy w tygodniu?
- Czy masz bazę hasztagów i dodajesz je w komentarzu? Tak, w komentarzu, gdyż hasztagi w treści posta wyprowadzają czytającego z Twojego profilu – a tego nie chcemy.
- Czy dodajesz hasztagi w języku, w którym piszesz?
- Czy dodajesz CTA, czyli wezwanie do działania w postach – np. skomentuj, napisz, podziel się ze mną, zapisz, udostępnij?
- Czy odpowiadasz na komentarze do Twoich postów w ciągu tak zwanej „złotej godziny” od publikacji danego wpisu?
- Czy jesteś obecny w instastory na Twoim profilu? Codziennie?
- Czy regularnie odwiedzasz swoich użytkowników, komentujesz i oglądasz ich instastory?
I to wszystko, udało Ci się — Twój audyt jest zakończony!
Oczywiście to nie koniec i można jeszcze bardziej wnikać audytując swoje konto na Instagramie. Myślę jednak, że warto na początek zweryfikować te najważniejsze punkty. Jestem przekonana, że pomoże to w rozwoju Twojego konta pod względem marketingowym.